Információk Közösség

Fotók a túráról

A túra fóruma

Gerecse túra - Úttalan utakon

Nagyszerű túranapunk volt... Budapestről zuhogó esőben indultunk útnak Tardosra. Az úton végig esett, de mire Tardoson a 29 lelkes túrázó nekivágott a hegynek, hirtelen elállt. A Gerecse toronyig meredeken kapaszkodtunk fel - néha kisütött a nap. A kilátóba többen felkapaszkodtunk, annyira tiszta volt az idő, hogy egészen Esztergomig elláttunk, láttuk a Bazilika kupoláját - amit a múlt héten Párkány felől nézhettünk meg.
  Mikor továbbindultunk, ismét szemerkélt, de csak pár percig. A csúcs aljában a püspöki üdülő felé tartottunk, majd a kék jelzésen Pusztamarót felé kerültük a Kis-Gerecsét. Sajnos ezen a szakaszon az éppen zajló Gerecse50 túrázóival közösen kellett haladnunk - én nem tartom természetbarátnak a sörösüveggel a kezükben rohanó suhancokat, de hát mindenki azzal és arra túrázik, amerre akar...
  Maróton észak felé fordultunk, innen magunkban haladhattunk tovább, nagyon szép volt az erdő. Meglepően gyorsan haladtunk, - igaz, a terep enyhe volt, az út zömmel lefelé haladt.
  A Domoszló réten elkövettem azt a hibát, hogy nem ellenőriztem elég gyakran a pozíciónkat, és amikor egy kerítésen átmászva nem volt tovább jelzés, már késő volt. Ráadásul pont itt (ahogy kell) a gps is elkezdett ki-kihagyni, és mire nagyjából képbe kerültem a helyzetünk értékelésében, - rosszul felmérve a helyzetünket a terephez viszonyítva eltájoltam magunkat. Nagy szerencse volt...
  Egy nyiladéknál megállva és terepazonosítókat keresve megindultunk ketten egy völgy felé, hirtelen lent tizenöt-húsz egyedből álló szarvascsordát fedeztünk fel, amint békésen heverésztek a réten. Azonnal visszahúzódtunk, s jeleztem a többieknek, hogy halkan jöjjenek előbbre, hogy láthassák az állatokat. Bár messze voltak tőlünk, pár perc után észre vettek bennünket, ahogy fényképeztünk. Rövid ideig még helyben maradtak, majd egyszerre felpattanva elrobogtak az erdőbe... Nagyszerű élmény volt, thank you GPS.
  A feltételezett helyes irányt keresve leereszkedtünk  a völgybe,  de még itt se akartam elhinni, hogy a gps által mutatott pozíció jó, ugyanis nem fedte a környezetünk a papírtérképen látható terepi helyzetet. Mentünk egy darabig, elértünk egy meredek patakoldalt, ahol le majd fel és már a másik oldalon álltunk. Bár sejthető volt, hol vagyunk, még mindig szkeptikus voltam a gps adatok miatt, és egy rossz kanyarvétel és pár perc séta után visszaértünk a rét aljába, ahol korábban indultunk. Érdekes volt. Rögtön a Micimackó jutott eszembe, még szerencse, hogy a lábnyomainkat nem láttuk :).
  Rövid tanakodás után - bízva a kütyüben - visszafordultunk az utolsó hibásnak vélt kanyarhoz, és megindultunk az ellenkező irányba. A GPS szerint egy kilométerre voltunk a céltól, de még mindig nem egyezett a térkép és a terep. Nem volt mit tenni, reménykedtem, hogy jól látom át a dolgokat, és további tíz perc után - mikor kiléptünk az erdő szélére és megláttam a Reviczky kastélyt - hogy jól gondoltam. Nem volt tökéletes a térkép, a gps végig jól dolgozott, csak a térképre nézve annyira idegen volt a terep, hogy az szinte hihetetlen és azonosíthatatlan volt...
  Bikolpusztára érve bevettük magunkat a kocsmába - annyira jól jöttünk, hogy volt még két óránk a buszig. Aztán a pultos közbenjárására a busz egy órával hamarabb felvett minket, és a sofőr annyira laza volt, hogy Tardoson egészen az autóinkig szállított minket.
  Hazafelé tartva jött a beígért jégeső is, de hát kocsiban jól bírjuk... Köszönet mindenkinek, aki eljött és vállalta, remélem, mindenki jól érezte magát.

A túráról...

Találkozó 2008. 04. 19-én a Blaha Lujza téren, a Corvin áruház előtti parkolóban reggel 6.45-7.00 között. Pontban 7-kor indulunk, és megpróbálunk 8-ra Tardosra érni a Gerecse lábához. A helyszínre autókkal utazunk, ezért a túrára feltétlenül jelentkezni kell, hogy a rendelkezésre álló helyeket fel tudjuk mérni. Kérem, hogy aki biztosan tud és akar autóval jönni, az jelezze a fórumban, hogy időben kialakuljon a résztvevők köre. Találkozási hely a Blahán. Klikk.

Tardosról felkapaszkodunk a Nagy-Gerecse 634 méter magas csúcsára, a toronyból szétnézünk. Jó messzire ellátni, a Gerecse nagyon szép hegy. Itt fordult elő velünk, hogy egy túrán láttunk őzet, szarvast, és talán még vaddisznót is, utóbbit a kerítés mögött.
A csúcsról gyorsan lejutunk, majd a piros jelzést elérve azon haladunk egy darabig. És itt jön egy érdekes rész, ugyanis Bikolpusztára erről nem vezet jelzett út, ezért az utat elhagyva egy kedves kis patak medrében törünk előre. Ennek a résznek a járhatóságáról semmit nem tudok. Valamiféle út vezet a patak partján, de fel kell készülni arra, hogy az előrejutás a megszokott erdei tempónál lassabb lesz.
Bikolpusztára érve elcsípjük a Tardos felé tartó buszt, és visszautazunk autóinkhoz, majd hazajövünk.

Költségek: Tardos 61 km, oda-vissza 120. (Páty felé megyünk, az egy csodálatos út autóval is.) Ebből adódik az egy főre jutó üzemanyagköltség, mely autónként 3000 forint, ez oszlik meg a bent ülők között, ezért igyekszünk minden autóba +3 főt szervezni.
Egy főre 800
forintot kalkuláltam. A buszjegy 150 Ft. Összességében az útiköltség 1.000 Ft körül alakul. Egyéb költség nincs, saját ellátásáról mindenki maga gondoskodik.

Résztvevők: 18 km nem sok, de a túrát első útnak nem javaslom. Mivel lehet, hogy a patakmederben nem találunk mindenhol járható utat, aki eljön, beszélje meg saját magával, hogy ez a körülmény belefér-e a túrázásról kialakított elképzeléseibe. (Csúszós kövek, sár, víz, stb.) Nem lesz rohanás, én - sokak fájdalmára - kifejezetten komótosan túrázok, de mivel 1 busz van Bikolpusztáról Tardosra, azt akkor is el kell érni, ha szakad az eső, tör a bakancs, stb. Sietni nem fogunk, de vánszorogni se. A busz 17.00-kor ér a megállóba, ezért indulunk korán.

Megígérem, hogy maradandó élményben lesz része annak, aki eljön, de kérem, hogy mindenki mérje fel a körülményeket. (Nem beszélve a nem ismert körülményekről.) Évszaknak megfelelő ruházatot mindenki hozzon, esőkabát, tartalék zokni legyen a csomagban. A részvételi szándék jelzéséről ne feledkezz meg, mert ala carte nem biztos, hogy jut hely az autókban. Egyeztetés a fórumban.

INGYENES ÉRTESÍTŐ!

Ha időben akarsz értesülni egy-egy új programról, add meg email címedet. Heti egy levelet küldünk